Frågor och svar - Studentboende

De vanligaste frågorna om Boplats Växjö

Sök studentbostad

1. Hur många intresseanmälningar får jag göra? 
På Student Torget och Student Direkt kan du samtidigt göra max 3 intresseanmälningar. När anmälningsdagen har passerat för de första lägenheterna/rummen kan du göra nya intresseanmälningar. Dessa begränsningar måste finnas för att uthyrningsprocessen inte skall bli längre än nödvändigt.

 

2. Har jag större chans om jag är först med min intresseanmälan? 
Det är endast på Student Direkt som det är viktigt att vara först. På Student Direkt gäller principen "först till kvarn". De fem första får ett erbjudande direkt och därefter är lägenheten/rummet fullbokad. Här finns oftast lägenheter/rum med snabb inflyttning. På Student Torget gäller alltid köpoängen och där ligger lägenheterna/ rummen ute i en vecka. Därefter får de 3 personer med flest köpoäng ett erbjudande att titta på bostaden.

 

3. Hur ändrar jag min önskemålsprofil? 
Logga in, i övre högra hörnet på startsidan 
- Här hittar du "Mina profiler", klicka på "Ändra
- Glöm inte att klicka på "Spara mina inställningar" när du är klar.

Lägger du in en önskemålsprofil får du ett förslag via e-post när en ledig lägenhet överensstämmer med profilen. Är du intresserad av lägenheten måste du göra en intresseanmälan.

 

4. Varför får jag inga förslag enligt min önskemålsprofil? 
Det kan bero på en rad olika skäl, till exempel. 
- Glömt bocka i: "Ja, jag vill ha förslag enligt mina önskemål" 

Har du ingen e-postadress, så ser du förslagen endast under Mina ärenden - Förslag. Då måste du gå in och titta minst en gång per vecka för att inte missa någon lägenhet på Student Torget. På Student Direkt blir lägenheterna ofta fullbokade samma dag.

 

5. Måste jag ringa till er och svara på de erbjudanden jag fått? 
Nej, du behöver inte ringa. Det räcker att du anger ditt svar på Boplats.

 

6. Vad betyder poängplats 3? 
Det är så många köpoäng den har som för närvarande ligger på 3:e plats.

 

7. Vilken köplats har jag på sökt lägenhet? 
Genom att följa köpoängen får du en indikation på hur stor chans du har att få lägenheten.

 

8. Jag har missat att svara på ett erbjudande och därmed blivit spärrad? 
Det är viktigt att lämna besked. Boplats Växjö är ett smidigt och effektivt sätt att söka bostad – dygnet runt.
Det är dessvärre många som anmäler intresse för bostäder som de egentligen inte är intresserade av att hyra. Det innebär att bostadsbolagens uthyrningsprocess tar längre tid än nödvändigt vilket försämrar servicen men framförallt möjligheten för dig och andra sökande att snabbt hitta en bostad.
Därför kommer alla sökande som tackat nej till sammanlagt fem erbjudande under en 6 månaders period att automatiskt bli spärrad i 6 månader. Samma förfarande gäller vid uteblivet svar vid 3 tillfällen. Denna spärrperiod gäller inom varje enskild bostadsbolag: Växjöbostäder samt Vidingehem.

 

9. Är det möjligt att få tillträde till lägenheten tidigare än det som har angetts på Boplats? 
Om du önskar flytta in tidigare än det datum som angetts under tillträde på Boplats, måste en överenskommelse träffas mellan dig och den avflyttande hyresgästen. Nästkommande hyra ska vara oss tillhanda innan du kan kvittera ut dina nycklar. Detta gör ni upp om sinsemellan. Det är alltid en överenskommelse mellan dig och den tidigare hyresgästen och påverkar inte avtalet med Växjöbostäder.

 

10. Var hittar jag mina köpoäng? 
Logga in, i övre högra hörnet på startsidan 
- Här hittar du Mina profiler och den information du söker

 

11. Får jag räkna ihop mina köpoäng med maka/make/sambo? 
De poäng du har genom att stå i kö är personliga och därför kan du inte slå ihop dessa med någon annans poäng. Poängen kan inte heller överlåtas till någon annan.

 

12. Måste jag aktivera mig i kön igen efter att jag har fått en lägenhet? 
Ja, du måste själv aktivera dig igen. Så här gör du: 
Logga in med samma inloggningsuppgifter som du har. 
- Under Mina profiler klickar du på "Nej, aktivera här"

När du har skrivit ett hyresavtal på en studentlägenhet blir du samtidigt avaktiverad i studentkön, vilket innebär att du inte längre står i kön och dina köpoäng är förbrukade. Dina köpoäng i den vanliga bostadskön behåller du tills - om du så väljer - får en vanlig lägenhet.

Undantag: Har du fått en lägenhet via marknadsplats Student Direkt avaktiveras du inte i köregistret.

 

13. Vilka kan lägga ut annons på Bytestorget? 

Du som hyr lägenhet hos Växjöbostäder eller Vidingehem kan annonsera ut din lägenhet för byte. Först måste du få dina inloggningsuppgifter hemskickade. Det är samma inloggning som till bostadskön. Klicka på Bytestorget och följ instruktionerna i inloggningsrutan. Är ni två på hyresavtalet kan endast den som står först annonsera på Bytestorget. För att annonsera ut din bostad på bytestorget så hänvisas du till Vidinghem respektive Växjöbostäders hemsida.

 

14. Vem får hyra en bilplats?
I första hand är det bostadsbolagens hyresgäster som får hyra bilplatser inom det område där man bor. I mån av tillgång kan även andra hyresgäster inom bolaget eller externa intressenter hyra en bilplats.

15. Hur söker jag en bilplats?
För att söka en bilplats ska man vara hyresgäst med gällande hyresavtal, aktiverad i bilplatskön och inloggad på Boplats Växjö. Du anmäler ditt intresse på en ledig bilplats på samma sätt som när du söker en lägenhet. Sökande med längst kötid erbjuds bilplatsen.

16. Vad är Bilplats direkt?
Marknadsplatsen Bilplats direkt visar bilplatser som alla kan hyra, även om man inte är hyresgäst. För att hyra en bilplats via Bilplats direkt kontaktar du det aktuella bostadsbolaget.


17. Vad kostar Boplats Växjö

Studentbostadskön är avgiftsfri.

 

18. Måste jag vara aktiv i kön?
Du måste logga in på Boplats Växjö minst var sjätte månad, annars blir du avförd från kön.

19. Vem kan anmäla sig på Boplats Växjö?

Alla som har ett svenskt personnummer kan anmäla sig till Boplats Växjö. Anmälan kan göras från det året du fyller 17 år.


20. Vilka regler gäller för Boplats Växjö?
Fullständiga användarvillkor för Boplats Växjö hittar du här.